loading...
tarfandbazha
ahwazi بازدید : 23 چهارشنبه 17 آذر 1400 نظرات (0)

همه می دانیم که کرونا ویروسی خطرناک است و اصلی ترین راه برای حفاظت از جانمان در برابر این ویروس این است که ماسک بزنیم. همچنین بارها از رسانه ها عنوان شده است که باید ماسکهای سه لایه ای را استفاده کنیم که چطور باشند. با این وجود گاها دانسته و یا نادانسته اشتباهاتی را انجام می دهیم که باعث می شود استفاده از ماسک کاملا بی نتیجه باشد. با این اشتباهات ممکن است در دام کرونا بیفتیم. در زیر برخی از اشتباهات رایج لیست شده است.

 

ماسک را از جای درستی تهیه نمی کنیم

اگر شما از یک دست فروش و یا سوپرمارکت ماسکی خریده اید نباید انتظار زیادی داشته باشید. دانش فروشنده در مورد کالای پزشکی باید به قدری باشد که خودش بتواند ماسک خوب و بد را از هم تشخیص داده و ماسکی بی کیفیت عرضه نکند. پس بهتر است از هر جایی ماسک نخرید و تنها برای خرید این کالا به مراکز معتبری مثل داروخانه ها و مراکز پخش تخصصی کالاهای پزشکی مراجعه نمایید.

 

نمی توانیم ماسک خوب و بد را از هم تشخیص بدهیم

اگر نمی توانید از روی ظاهر ماسک متوجه شوید که خوب یا بد است بهترین کار این است که به جای طی کردن مراحل طولانی و یا خرید با شک یا به مرکزهای تخصصی فروش این کالا بروید و یا به کالاهای صاحب نام اعتماد کنید. روی جعبه خیلی از ماسکهای حرفه ای مورد تایید نشان های سیب سلامت و یا تاییدیه های پزشکی به چشم می خورد. این علائم نشان می دهند که ماسک دارای استانداردهای لازم است و می توان به آن اعتماد کرد. خیلی از برندهای قدیمی مثل ماسک دی و حتی برندهای جدیدی چون ماسک آرمان دارای این تاییدیه ها هستند. این ماسکها را می توان با خیال راحت خرید.

 

بارها از یک ماسک استفاده می کنیم

ماسکهای پزشکی سه لایه ای یکبار مصرف هستند. هرگز این ماسکها را چند روز پشت سر هم استفاده نکنید. یادتان باشد هدفتان از استفاده از ماسک این است که از سلامتی تان مراقبت کنید. اما با استفاده های بیش از حد از یک ماسک سلامتی شما به خطر می افتد. پس به اندازه از ماسکتان استفاده کنید.

 

ماسک را زیر چانه می گذاریم

یکی از اشتباهات بسیار زیاد به خصوص در زمان هوای گرم این است که برخی ماسکشان را زیر چانه می گذارند. با این کار رطوبتی که از عرق پوست وارد ماسک می شود به کل کارایی آن را از بین می برد. این کار ارزش و کارایی ماسک شما را از آن می گیرد و دیگر استفاده از آن ماسک فایده ای برای حفاظت از کرونا ندارد. همچنین ممکن است باعث تکثیر باکتری در داخل ماسک شود که خود می تواند بستری شود برای گسترش مشکلات پوستی و حتی تنفسی.

 

در محل کار ماسک نمی زنیم

خیلی فکر می کنند که چون خودشان یا همکارشان پروتکل ها را رعایت کرده اند پس بی خطر هستند. این افراد ممکن است در حضور یکدیگر ماسکشان را بردارند. ویروس کرونا تا به حال بیشترین انتشار را از طریق آشنایان و اطرافیان داشته است. به خصوص در فضاهای سربسته مثل شرکت ها باید بیشتر مراقب باشیم.

 

مدام به ماسک و صورت خود دست می زنیم

دست زدن به ماسک خودش می تواند باعث انتقال ویروس شود. دستان شما به خصوص اگر در حین کار هستید ممکن است خودشان ابزاری برای انتقال ویروس شوند. به هیچ عنوان ماسک خود را پایین نیاورید و به صورت خود دست نزنید. همچنین با بالا و پایین بردن زیاد ماسک آن را آلوده نکنید.

 

از ماسکهای دست ساز استفاده می کنیم

خیلی فکر می کنند با خرید ماسکی از یک دست فروش یا کسی که خودش در خانه ماسک را ساخته است به او کمک کرده ایم. این کار به شدت سلامتی شما را به خطر می اندازد. اگر ماسک پارچه ای باشد که اشتباه بیشتر هم می شود. چرا که لایه اصلی ماسک که در این ماسکها تکه ای پارچه است پر از منافذی است که ویروس از آن رد می شود. حتی اگر ماسکهای یکبار مصرف اسپان باندی و ملت بلونی هم باشد نباید آن را بخرید. این ماسکها حتما باید بدون دخالت دست و با دستگاه ساخته شوند. در روش دستی و با عبور سوزن چرخ خیاطی و یا سوزن دستی منافذ ایجاد شده در ماسک ایجاد خطر می کند.

 

ماسک بدون بسته بندی می خریم

خرید ماسک در تعداد کم و بدون جعبه روش درستی نیست. ماسک را با جعبه بخرید. ماسکهای باز معلوم نیست در چه شرایطی بوده اند و ممکن است خودشان آلوده شده باشند. ممکن است حتی به کرونا آلوده نباشند اما آلودگی های میکروبی که آن ها منتقل شده است باعث مشکلات تنفسی و پوستی شود.

 

ملاکمان برای انتخاب ماسک تنها زیبایی است

ماسک وسیله ای برای کاهش خطر بیماری های تنفسی است و نباید در خرید آن ملاک را بر ظاهر و قشنگی آن گذاشت. البته خیلی از ماسکهای رنگی هم زیبا هستند. اولین ملاکی که باید در خرید ماسک در نظر بگیرید این است که لایه ها و ساختار درستی داشته باشد. خیلی از ماسکهای استاندارد هم رنگ بندی دارند و می توانید آن ها را در رنگی که دوست دارید بخرید. به طور مثال ماسک طوسی که توسط شرکت پاوان طب عرضه شده است محصولی با استانداردهای کیفی بالاست.

 

پس از استفاده آن را در جایی در خانه می اندازیم

برخی افراد پس از رسیدن به خانه ماسکشان را که ساعت ها روی صورتشان بوده است را روی کاناپه یا میز ناهار خوری یا جای دیگر می اندازند. با این کار کرونا و یا حتی میکروب و باکتری های موجود در ماسک که از تنفس شما خارج شده اند به فضای داخل خانه منتقل می شوند. ماسک شما پس از استفاده باید دور انداخته شود.

 

آن را به درستی دور نمی اندازیم

اگر عمر مفید ماسک شما به انتها رسیده است و می خواهید آن را دور بیندازید باید آن را در یک کیسه فریزر بگذارید و در آن را گره بزنید. سپس آن را به همین شکل در یک سطل زباله در دار بیندازید. با این کار آلودگی به فضای اطراف منتقل نمی شود. همچنین اگر ماسک شما آلوده به ویروس کرونا است بهتر است آن را در کیسه زباله جدا بیندازید و روی آن بنویسید که توسط یک کرونایی استفاده شده است. با این کار ماموران بازیافت نیز در هنگام تفکیک زباله ها موارد بهداشتی لازم را رعایت می کنند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 251
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 14
  • بازدید امروز : 62
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 129
  • بازدید ماه : 429
  • بازدید سال : 3,107
  • بازدید کلی : 12,730