loading...
tarfandbazha
ahwazi بازدید : 27 شنبه 06 مهر 1398 نظرات (0)

یکی از اختلالاتی که ممکن است در مورد کودکان با آن مواجه باشیم اختلالی به نام بیش فعالی می باشد. همان طور که از نام این عبارت پیداست این اختلال موجب فعالیت بیش از حد کودک نسبت به سن خود و نسبت به دیگر کودکان هم و سن و سال خودش خواهد شد. کودکان بیش فعال را خیلی از ما با شیطنت خیلی زیاد و غیر قابل کنترل بودن می شناسیم. این هم یکی از نشانه های این اختلال به شمار می رود. بیش فعالی موجب می شود تا کودک بیش از حد انرژی داشته باشد. طبیعی است که بخواهد این انرژی را به طریقی تخلیه کند. کودکان نیز اکثرا با بازی کردن و دویدن و شیطنت هایی به این شکل انرژی خودشان را تخلیه می کنند. البته که بیش فعالی تنها به این شیطنت ها و کارهای این شکلی محدود نمی شود. این موارد تنها برخی نشانه ها و عوارض بیش فعالی هستند. این اختلال جدی تر از این است. به همین خاطر بهتر است که جدی گرفته شود. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت:

 

بیش فعالی در عصر جدید

نام بیش فعالی این روزها زیاد به گوش می رسد. بسیاری از ما شنیده ایم که اطرافیان کودکی بیش فعال دارند. همچنین این روزها به این اختلال بیش از پیش پرداخته می شود. برنامه های مختلف تلوزیونی با موضوعات بیش فعالی نشان می دهد که چقدر توجه همگان به این موضوع افزایش یافته است. برخی اعتقاد دارند که بیش فعالی زاده ی سبک جدید زندگی است. این طور نیست. این اختلال در زمان قدیم نیز وجود داشت. اما به شدت امروز به آن پرداخته نمی شد. کودکان بیش فعال با نام بچه های خیلی بازیگوش خوانده می شدند. البته که نمی توان سبک زندگی نوین را در افزایش بیش فعالی بی تاثیر دانست. یکی از دلایل بیش فعالی تجمع انرژی به دلایل مختلف در کودک است. تصور کنید کودکی مدام در یک خانه کوچک آپارتمانی زندگی می کند و مدام به او گفته می شود بنشین! سر و صدا نکن! کودک چطور انرژی زیاد خود را آزاد نماید؟ خیلی از چنین کودکانی به انزوا دچار می شوند. همچنین بسیاری از دیگر کودکان با این شرایط عصبی و پرخاشگر می شوند. این انرژی ممکن است به شکل حرف گوش نکردن، کارهای خطرناک و بسیاری موارد دیگر بروز کند. به همین دلیل آپارتمان نشینی و مهار بیش از حد کودک در افزایش این اختلال بسیار تاثیر گذار می باشد.

 

کنترل کودکان بیش فعال

چنین کودکانی نمی شود به این راحتی ها یک جا نشاند. آنها مدام از این طرف به آن طرف می روند و بازیگوشی می کنند. انرژی زیاد آنها اجازه نمی دهد تا بتوانیم به راحتی کنترلشان کنیم. به همین دلیل است که خانواده هایی با کودک بیش فعال همیشه دغدغه رفتن به میهمانی را دارند. آنان از این که کودکشان موجب بر هم خوردن نظم میهمانی و آزار اطرافیان می شود گلایه دارند. اطرافیان نیز از نگهداشتن چنین کودکانی با انرژی فوق العاده سر باز می زنند. مهد کودک نیز در بسیاری موارد از ثبت نام آنان امتناع می ورزد. به همین دلیل نگهداشتن بچه بیش فعال یک دغدغه مهم برای خانواده های شاغل به شمار می رود. البته امروزه با استفاده از پرستار کودک می توان بار زیادی از مسئولیت نگهداری از چنین کودکانی را به آنان سپرد. نکات رفتاری با چنین کودکانی می تواند در درمان اختلال مفید باشد. به همین دلیل باید با یک مشاور برای درمان در ارتباط باشیم. اگر این نکات را به پرستار در منزل بگوییم می تواند به ما کمک کند تا کودکمان را بهتر درمان کنیم. با توجه به مهم بودن درمان و مناسب بودن قیمت پرستار بچه می توانیم از این راه برای نگهداری فرزندان این چنینی استفاده کنیم.

 

آسیب های مغزی

یکی از آسیب های اختلال بیش فعالی روی مغز و ذهن و روان کودک است. این آسیب ها می تواند موجب تاثیراتی حتی تا بزرگسالی شود. به طور مثال یکی از همین آسیب ها پرخاشگری است. تصور کنید که پرخاشگری به یکی از خصلت های فرزند تبدیل شود. این می تواند باعث شود که او در ارتباط با سایرین دچار مشکل شود. تحمل یک فرد پرخاشگر برای هیچ کسی دلچسب نیست. به همین دلیل می تواند موجب اختلال در روابط اجتماعی شود. از دیگر آسیب ها نیز انزوا است. کودکان بیش فعال بسیار امر و نهی می شوند. این می تواند موجب سرخوردگی آنها شود. بسیاری از این افراد در بزرگسالی بسیار خجالتی و گوشه گیر می شوند. به همین جهت نمی توانند روابط اجتماعی خوبی داشته باشند.

 

تاثیر ورزش

یکی از راه های بسیار مفید برای کنترل انرژی بیش فعالی و استفاده از آن به بهترین وجه ممکن ورزش است. ورزش کردن یک راه ساده و بسیار سالم برای کنترل و تخلیه انرژی می باشد. ورزش موجب آرامش ذهن می شود و برای سلامتی نیز مفید است. برای این که کودکان بیش فعال را به سمت خوبی هدایت کنید می توانید آن ها را در یک رشته ی ورزشی ثبت نام کنید. ورزش هایی با تحرک بالا مانند ایروبیک می تواند بهترین گزینه باشد. این کودکان انرژی فوق العاده ای دارند. می توانند در هر رشته ای که دوست دارند وارد شوند. به خاطر این انرژی می توانند موفقیت خوبی نیز در این زمینه به دست بیاورند. خیلی راحت با این کار موجب می شویم تا انرژی اضافه شان تخلیه شود. همچنین می توانیم باعث شویم تا آنان به مسیری مثبت هدایت شوند. آنان می توانند در این زمینه به موفقیت های بزرگ برسند و برای شما و همگان افتخار آفرین باشند.

 

اهمیت مشاوره

بهتر است که پس از دیدن علائم بیش فعالی با یک مشاور صحبت نمایید. او می تواند راهکارهای خوبی به شما ارائه کند تا در راستای درمان و کنترل اختلال بیش فعالی فرزند خود به کار ببرید. همچنین می توانید از اطرافیان خود بخواهید تا در روابط خود با کودکتان محتاط باشند. توصیه های مشاور را با آنان در میان بگذارید تا بتوانید با تغییر رفتار جمعی سریع تر این اختلال را درمان کنید. همچنین می توانید اگر از پرستار استفاده می کنید از او بخواهید این نکات را در رابطه با فرزندتان رعایت کند تا بتوانید سریع تر بیش فعالی را از بین ببرید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 251
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 14
  • بازدید امروز : 30
  • باردید دیروز : 16
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 46
  • بازدید ماه : 525
  • بازدید سال : 3,203
  • بازدید کلی : 12,826